Звездите пречат ли на светулките да блещукат из храсталака?

3.Кой човек нравствено уравновесен не е чувал тоя повелителен зов на своята съвест: „Прави добро! Бъди благ и милосърден! Помагай на ближния си! Служи на човечеството! Жертвувай се за рода си!“

Така чрез нашата съвест става известна нам една воля свръхчовешка и свръхсветовна, една воля предвековна и следвековна, волята на Върховния Добротворец, на Онзи, който е установил закона на реда, на мира и на правдата – сиреч закона на доброто. Чрез нашата съвест нам става понятно как моралът, който урежда отношенията между хората, който стои в основите на всяко обществено устройство, на всяко сдружение между разумни същества, на всяко човешко предприятие, е източник на всяка истина. Чрез нашата съвест за нас става очевидно, че висшето знание е знание за доброто.

4.Що е страдание? Защо страда човешкото същество? Единствено християнството е могло да отговори на тези въпроси. Единствено християнството ни даде да разберем, че бедствията и мъчилата са потребни за еволюирането на човешките същества. То ни научи, че горчивата опитност, че лютите патила, че тежките истини са условия за нашето нравствено – духовно назряване, че тъгата и жалейката пречистят душата – и ускоряват нейното прераждане.

5.Голяма част от лошите хора са такива не защото лошотията е неотемлима част от тяхната природа, а защото са умствено безоки и не разбират законите на живота. Как трябва да се отнасяме към такива хора? Търпеливо, снизходително, добродушно – като се надяваме, че по тоя начин ще смогнем да ги поставим в пътя на длъжността…

– Ще те ударя! – казал един гръцки велможа на Темистокла…
– Удари ме, но изслушай ме! – отговорил знаменитият общественик…
С тоя кратък отговор Темистокъл искал да каже следната мисъл:
– Като ме изслушаш, те ще съзнаеш, че се заблуждаваш, и ще изпълниш дълга си – ще спасиш рода си. А това твое опомване и вмъдряване аз съм готов да изкупя на всяка цена!

6.Егоистът си поставя морални начала, които съответствуват с неговите хищни домогвания и ламтежи. Фанатикът си съставя социална доктрина съобразно неговите блянове и видения. Егоистът се мъчи да превръща хорското благо в свое. Фанатикът се опитва силом да налага на хората това, което той счита за благо. Егоистът и фанатикът водят люта борба един против другиго – понеже първият е увълчен материалист, а другият затъпен идеолог. По едно отношение обаче те приличат един на другиго: те еднакво тровят публичната душа, първият – като дава пример от самопоклонство, вторият – като разпространява пагубни заблуждения.

7.Обсипан с блага и доброчестини, Байрон не знаеше що е мир и покой. Гений, слава, красота, благородство, верни приятели, възторжени почитатели – съдбата му беще дала всичко това. И всичко това не задоволяваше неговото сърце. В мемоарите си той говори:

„Винаги съм овладявал насладите, които съм пожелавал; винаги съм достигал тържествата, които съм възмечтавал; и винаги съм се разкайвал, загдето съм поискал това, което винаги ми е било давано!“

Като е превъзнасяло всякак тоя великан и като не му е позволявало да бъде доволен от своето превъзнасяне, провидението гачели е искало да докаже не само че човешкото същество не е създадено, за да живее щастливо, но още че щастието е за него товар непоносим!

Сирах (Исус, син Сирахов – древноеврейски писател, оставил КНИГА НА ПРЕМЪДРОСТТА, включена в руската Библия след Соломоновите книги) дума: “На този свят всяка житейска сладост е близка до скръб: славата не се задържа, богатството се изгубва, хубостта и здравето увяхват, смъртта отнема искрените приятели!”

Дали не е тая мисъл за недълготрайността на човешките доброчестини, която е тровела душата на Байрона? Да, понеже той се провиква негде в своите поеми: ”Всичко, което има край, е кратко!”

Какво заключение за историята на всяко човешко величие, какъв надпис за гроба на всеки славен мъж ни дават тия шест думици: всичко, което има край, е кратко!

9.Скромно, простичко, тихо правете това, което е по силите ви. Бабичката, която разтрива един болник, велемъдрият и вдъхновен оратор, който говори на многохилядна тълпа и я превежда по пътя на честта и дълга, вършат еднаква работа – еднакво важна в оценката на Върховния Оценител. Да, когато виждате великани и герои да вършат славни подвизи във високите сфери, където се уреждат съдбините на човечеството, не се червете заради ограничеността и неизвестността на средата, в която се подвизавате.

Звездите пречат ли на светулките да блестукат из храсталака?

11.Не живее, а бленува живота си – буден спи – онзи, който постоянно мисли за облаги и придобивки, за успехи и сполуки, за блясък и тържества. Буден е само онзи, който знае, че животът е една гостоприемница, където човешкото същество има да прекара кратки минути и откъдето не отнася със себе си други неща освен чистотата на своя разум и светостта на своето сърце.

12.Страданието – колкото тежко да бъде то – не е най-голямото зло тук на земята ако от него човешките същества извличат урок и опитност. Неволя най-велика, беда над бедите, то е онова страдание, което не донася никаква поука, никакво свестяване и подобрение на нравствените и умствени способности, никакво вчеловечаване!!!

13.
– Сократе, в нашето отечество изобилват учителите и наставниците; но ние, които те познаваме, не искаме други учител и наставник освен тебе…
– Не. Освен мене вие ще имате и друг учител, от когото ще получите знание каквото аз не бих могъл да ви дам…
– Кога ще се появи при нас този учител?
– Подир много години…
– Та защо не се яви сега?
– Вие сте млади хора; той говори език непонятен за младежта…
– Та кой е този учител?
– Теглото!!!

14.Страданието ни помага да разберем вечността на любовта. Любовта ни помага да разберем светостта на страданието. Любовта и страданието се допълват едното с другото. Разделим ли ги едно от друго – любовта се превръща в нищожен каприз, страданието в преходна неприятност.

(Oт Стоян Михайловски, 1927г.)

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s